Friday, September 30, 2011

Seni Deklamasi Puisi

Salleh Yaacob

Secara umum seni deklamasi puisi masih subjektif dan mempunyai kelpelbagaian tanggapan. Ada yang meletakkan apa tujuan majlis, ada yang memilih menemui cara yang tersendiri dan tidak kurang juga yang memilih stail penyampian sebagai wadah berkomunikasi. Dalam beberapa situasi di dapati pendeklamasi puisi ada di antaranya bukan penyair tetapi berjaya mendeklamasi puisi dengan berkesan. Kualiti penghayatannya adakalanya melebihi pengarang puisi berkenaan. Jika bersandarkan pada pemerhatian tersebut, seni deklamasi puisi seakan hampir sama dengan bidang seni yang lain iaitu melalui proses yang berperingkat-peringkat.

mempunyai kaitan dengan dekorasi. Istilah dekorasi bermaksud membuat ………perhiasan rasa dan pemikiran puisi yang perlu ditunjukkan bersama-sama, malah adakalanya serentak dengan deklamasi. Oleh yang demikian, pendeklamator puisi perlu masak, matang dan berpengalaman dalam menentukan dekorasi sebelum senaskah puisi dideklamasi di depan khalayak umum. Semasa seseorang itu berada di atas pentas puisi, alam dekorasi itu sudah digubah, diatur dan disesuaikan mengikut kehendak pendeklamtor. Selain itu, puisi yang dipilih untuk dideklamasi di pentas sudah melalui proses dekorasi awal. Proses dekorasi berperingkat-peringkat ini banyak bergantung kepada kemampuan mentafsir dan mengolah. Latihan, percubaan demi percubaan perlu dilakukan supaya memperoleh keserasian, menemui rentak dan menentukan corak serta gaya deklamator.

Asas awal seseorang deklamator mestilah seorang yang berbakat dan mempunyai seni suara yang sesuai. Pada peringkat awal, seorang deklamator juga mesti mempunyai minat dengan puisi serta mempunyai kemampuan untuk menghayati puisi. Hal yang demikian disebabkan bahawa seni deklamasi puisi merupakan suatu proses pendeklamasian yang berterusan dan berpanjangan. Sukar untuk mencari kesempurnanan dan kematangan kalau hanya mendeklamasi puisi secara bermusim. Bakat pemuisi ini boleh dipupuk dengan berlatih mendeklamasi puisi dirumah, di bilik darjah di sekolah atau menyahut cabaran awal di zaman persekolahan dengan mengambil bahagian dalam deklamasi puisi mengikut program tertentu yang diaturkan di peringkat sekolah.Umpamanya sempena sambutan bulan patriotik, minggu bahasa atau sebaiknya menguji diri dalam bentuk pertandingan di peringkat daerah dan negeri. Bakat dan minat awal perlu dipupuk bersama-sama oleh keluarga.

Soalnya bagaimana selepas alam persekolahan. Kebanyakkan bakat remaja ini tewas kerana tidak banyak program sedemikian dianjurkan. Bakat tersebut akhirnya terbiar begitu sahaja kerana terlalu banyak kekangan lain yang lebih penting lagi berbanding dengan mendeklamasi sajak. Justeru belum pernah kita melihat individu yang professional menceburi bidang deklamasi puisi untuk menyara kehidupan. Apalagi untuk menjadikannya sebagai kerjaya. Walhal sekiranya diambil kira sebagai keperluan dan kerjaya bidang dekalmasi puisi juga menjanjikan peluang yang hampir sama dengan genre seni yang lain. Syaratnya deklmator mestilah mencipta nama dan berjaya memukau khalayak sehingga kehadirannya di pentas sentiasa ditunggu oleh peminatnya sendiri. Salah seorang tokoh deklamtor yang mengagumkan khalyak sastera ialah W.S Rendra.

Sebagaimana juga bidang kerjaya seni yang lain, bakat sahaja tidak memadai. Mereka yang berminat untuk menjadi pendeklamator puisi perlu menimba ilmu dan membuat perenungan untuk mendapat stail tersendiri dalam deklamasi puisi. Pencarian ilmu yang berkaiatan dengan seni deklamasi puisi ini sememangnya tiada lagi modul yang khusus. Seni pembelajarannya masih terbuka malah terpulang kepada mereka yang berminat untuk menerokainya. Demikian itu kerana seni deklamasi puisi hanya dijayakan di negara kita dan beberapa buah negara di Asia Tenggara.

Konsep dekorasi kebiasaannya ditemui serta digunakan dalam seni taman, hiaans rumah, hias pejabat dan dekorasi pentas. Waima apapun cara digunakan dalam mendeklamasi puisi, pembacanya telah melalui satu proses dekorasi berperingkat. Sebaik sahaja memperoleh keselesaan dan kesesuaian dengan kehendak dalaman dan luaran sang pendeklamasi melontarkan bentuk-bentuk deklamasinya di pentas secara spontan berdasarkan peringkat-peringkat latihan yang ditemui.

No comments: