Friday, September 30, 2011

Kedalaman Wacana Dalam Puisi Muhamad Haji Salleh

Oleh: Salleh Yaacob

Puisi diciptakan dengan menerapkan pelbagai unsur alam dan bahasa. Penciptaannya merupakan suatu proses yang membentuk kesatuan yang tertinggi dalam pemikiran manusia. G. Chaucher menegaskan puisi ialah hasil daripada perenungan dan pemikiran tertinggi penciptanya setelah melalui pengalaman dan peristiwa itu. Hasil pemikiran itu ditulis menjadi puisi.
Penyair mencipta, diulang menciptanya selagi ada titik-titik pemikiran yang diganggu oleh saraf haba dan bahasa. Sifatnya sangat kompleks, tenaganya jauh berbeza-beza daripada karangan-karangan biasa. Malah puisi itu adakalanya menjadi satu proses sains bahasa, satu proses eletrikal yang merujuk kepada kekuatan daya pemikiran dalam mengolah bahasa
Metthew Arnold mereaksikan puisi sebagai kegiatan intelektual dan Sutardji mengibaratkannya lahir pemikiran baru. Untaian makna puisi sangat kompleks, seleranya berpecah dan pelbagai ditangan pengkarya.. Istilah puisi padu dan padat malah sangat besar maksudnya dalam memacu zaman. Justeru, hanya pengarang yang mempunyai wacana puisi sahaja yang mampu menzahirkan sebuah puisi yang hebat melalui medium bahasa dan kata-kata terpilih. Dalam puisi ada pemikiran dan unsur-unsur teks yang harmoni. Bahasa menjadi tulang belakang, bait-baitnya dipadat menjadi makna dalam lautan kata-kata. Bahasa adalah bahan tumisan bagi seniman sastera, Wellek dan Warren mendedahkan hakikat puisi dicipta seniman besar yang menempuh kepelbagaian pengalaman kehidupan, kemudian disingkat dalam anekdot kecil. Umpamanya seperti peribahasa, pendek tetapi mendalam upaya maknanya. Demikan seni puisi, dalam bahasa ada stail, ada lenggok dan ada wacana intelek yang tidak mati.
Walau bagaimanapun,,sebagai pembaca dan penelaah puisi, dalam bahasa puisi itu ada kata yang menjadi tanda kepada pemikiran utama. Pemikiran yang singgah itu berdiri seolah-olah menjadi sebuah arca. Arca itu menjadi aura yan hidup dan berkata-kata. Hubungan antara bahasa dalam medan kata membuatkan bait-bait puisi menjadi segar, hidup, indah dan bermakna. Demikian itu, maka sebuah puisi sudah menjadi sebuah teks yang mampu bediri sendiri, ada stail, ada nyalaras dan irama.
Sehubungan itu, puisi yang baik akan diangkat menjadi dokumen sosial yang merakam sesuatu peristiwa. Ketaksaannya menjadi ingatan dan sebutan. Umpama pantun budi, pisang emas dibawa belayar atau gunung daik bercabang tiga. Ketaksaannya mampu bertahan sampai bila-bila. Hal ini adalah kerana perhubungan antara kata dengan kata dalam puisi hanya menjadi dokumen yang bernyawa, apatah lagi jika ditafsir makna bahasanya.
Kajian terhadap ketepatan perkataan dan hubungan dengan makna menyebabkan dokumen dalam puisi berupaya menjadi puisi ilmu yang berguna.
Justeru, masyarakat pembaca akan merujuk puisi sebagai rakaman sosial yang bernilai, kerana telah merakam peristiwa yang besar, menjadi tanda dan rujukan bangsa. Demikian itu, sajak-sajak Chairil Anwar, Usman Awang, T.Alias Talib dan beberapa penyair besar yang sudah tiada tetapi karyanya masih mampu bertahan, sedap dan asyik dibaca. Manipulasi bahasa dan makna sangat dekat, terasa bekas kehadiran, lemak ucapan penyair.
Ahli bahasa Chomasky mahupun Piaget, membicarakan mental dan perkembangan intelektual berlaku dalam proses perkembangan akal manusia. Salah satu bidang kajian bahsa ialah stailistik. Biarpun kajiannya hanya berpusat kepada perkembangan ilmu bahasa, tetapi proses perkembangan itu sebenarnya juga hadir, malah dapat diteliti kemunculannya dalam bait-bait penulisan puisi para penyair.. Berdasarkan asas-asas diksi yang dipilih dalam puisi, tulisan ini akan membicarakan hanya sebuah sajak Sejemput Jiwa (Akasra Usia, 1998) karya Muhammad Hj Salleh.
Bahasa dalam penulisan puisi mempunyai kepelbagaian implikasi. Salah satu implikasinya berkaitan dengan pemberian medan makna atau maksud keselurahan puisi itu sendiri. Dalam sajak Sejemput Jiwa, dalam antologi Aksra Usia, penyair dan sasterawan negara Muhammad Hj Salleh, selepas ini diringkaskan (MHS) memperlihatkan kekuatan bentuk pemilihan kata dan penggunaan bahasa yang berkembangan selari dengan pemikiran serta perenungan penyair sehingga memberikan ruang makna yang ingin disampaikan itu bersatu dalam satu pemikiran.
Secara umumnya sajak Sejemput Jiwa, ditajamkan dengan kekuatan perenungan dalam konteks hunbungannya dengan bahasa kiasan serta penyesuaiannya dengan unsur alam, dan pada masa yang sama puisi Sejemput Jiwa dimatangkan lagi dengan ketajaman pemikiran. Pengabungannya menjadi satu transformasi yang hidup, sesuai dan segar dalam konteks bahasa puisi. Imej teduh, tapak, hari, gurun, diri dan muda dalam rangkap pertama memberi makna betapa kecilnya kehidupan. Manakala kehadiran kata berlindung, dan kata kunilai, membawa makna tentang pemikiran yang ada kaitan dengan perjalanan kehidupan itu bagaikan sejemput jiwa.
Secara mudah pembaca dapat menyerap makna dari awal rangkap pertama. Manipulasi kata-kata berjalan-jalan, seolah-olah mengikut rentak pemikiran dan pemenungan secara berpasangan. Dalam rangkap kedua, biarpun hanya dua baris kata-kata yang diungkapkan, pengarang MHS seolah-olah membuat suatu kesimpulan kecil tentang pemikiran dan pemenungan. Chomasky mengatakannya sebagai intutif dan naluri.
Katanya nilai bersukat waktu, waktu diukur uji. Benar, sebagai pembaca adakalanya kita merasakan ruang waktu dan nilai kehidupan yang diberikan untuk tiap-tiap manusia merasainya mestilah disempurnakan dengan jalan ilmu, jalan amal dan jalan iman. Dalam konteks bahasa, kata sukat dan ukur memberi impak yang sama, namun begitu dalam konteks jiwa hanya jauhari yang mengenal manikam. Perjalanan kehidupan, ibarat sejemput jiwa, insan yang kerdil berpayung di bawah hari demi hari yang terkumpul menjadi pohon usia.
Kehadiran subjek yang menggangu jiwa telah merangsang minda intelek untuk bekerja. Dalam sajak Sejemput Jiwa MHS menulis dipinggir munawarah, aku pulang ke rumah diri, yang rosak oleh badai tahun, dan dituakan gelombang gelisah. Bayangkan bahasa dan makna rumah diri yang rosak oleh badai tahun, bukan angin atau rebut. Apakah tahun-tahun yang penuh kelalaian itu berlegar dalam ruang pemikiran sehingga mengajak sedikit kesempatan untuk pulang ke rumah diri.
Perkataan Munawarah, dalam konteks makna seolah-olah berlaku satu pergelutan dan penyatuan senyap di antara ruang diri dalam diksi dengan ruang diri dengan alam. Alam tidak memberikan apa-apa makna melainkan sejarah dan perenungan manusia terhadap makna alam itu sendiri. Munawarah juga memberi satu tahap operasi pemikiran alam sosial manusia dan Ilahi. Makna dalam pemikiran dihidupkan dengan proses perenungan yang amat bijaksana keadaannya. Justeru dalam rangkap ketiga sajak Sejemput Jiwa, sebagai pembaca kita amat terasa nada dan makna itu bergabungan, hadir bagaikan dalam doa.
Perjalanan dan kembara hidup menemukan pengalaman kata-kata yang lebih dekat. Oleh hal yang demikian pemikiran dan perenungan memungkin lahirnya ekspresi kata-kata yang bersifat intelek malah memungkinkan penulisan puisi yang lebih baik. Dalam rangkap keempat penyair MHS menulis begini ada rentak risau dihujung nafas kerana yang kudatangi ialah kerja besar sujud yang lebih dalam dari tunduk kelmarin. Rangkap keempat ini sengaja diprosakan dalam bentuk ayat. Rangkap ini perlu dibaca bersama-sama diksi Munawarah. Manakala perkataan sujud dan tunduk membawa makna selapis yang mudah difahami. Tetapi penekanan perkataan dalam membawa makna abritari. Lapisan yang pertama membawa makna keinsafan kepada umat manusia bahawa hidup ini bagaikan sejemput jiwa, atau barangkali keinsafan itu hadir secara intutif setelah melalui pengalaman kerohanian seperti yang disimpulkan dalam nilai bersukat waktu atau waktu diuji oleh masa.
Selain itu, adakalanya menulis puisi memberikan pembaca merasa dan menikmati kehadiran kesan puitis melalui medan rasa. Dalam bait berikut penyair menulis pengadilnya lebih keras dari hakim muda, tapi lebih lentur dari peraturan kerana yang diukur itu sejemput jiwa, yang berongga rasa dan hasrat.
Ungkapan kata dengan metafora pengadil yang lebih keras, akan lahir rasa dibenci tetapi dalam konteks penikmatan penyair sempat membandingkan dengan hakim muda. Tindakan hakim muda banyak dipengaruhi nafsu ataupun masih belum banyak mengemudi perlawanan. Begitulah kias sajak, perenungan berlaku dalam kata, dan dalam pemikiran pula ada perenungan intutif. Sejemput jiwa tidak pernah sunyi, rongga rasa dan rongga hasrat ternganga, melainkan jiwa yang sujud dan tunduk pada iman.
Sesungguhnya dalam dunia ekspresi terdapat dua faktor yang kuat mempengaruhi manipulasi bahasa. Kedua-dua faktor itu ialah berjauhan dan bertentangan. Jauh tidak ada halangan tetapi dekat tidak ada selang. Lazimnya jauh lidahku berkata-kata, apaliba berdekatan lidahku kelu membisu seribu bahasa. Tetapi bagi sesetengah penyair, berlaku keterbalikan sikap, dekat lidah dan jiwaku bersatu rasa. Dalam sajak Sejemput Jiwa penyair melihat dan singgah merasa kebesaran Munawarah. Kesannya menyebabkan jiwa penyair menjadi lebih lentur, berbanding sebelumnya agak lebih keras bagaikan pengadil dengan hukuman kad merah.
Sehubungan itu, pandangan A. Teeuw (1984) yang menyatakan karya sastera mempunyai interaksi yang kuat dalam membangunkan pemikiran sama ada melalui kalimat atau morfologi bahasa adalah benar. Sajak Sejemput Jiwa merakamkan kerendahan rasa yang hadir berbunga dalam jiwa. Kata Munawarah yang berkeupayaan mengundang keluruhan kata, kecairan hati dan jiwa. Demikian dunia intelektual dalam ungkapan kata-kata lewat puisi Sejemput Jiwa mampu mewarnai sentuhan pengalaman, kematangan dalam membentuk makna sajak.

Penulis, Pensyarah Sambilan di Universiti Sains Malaysia

No comments: